A szerzetesi fenntartású köznevelési intézmények 2018. szeptember 6-án műhelykonferenciát tartottak Budapesten - a Szerzeteselöljárók Irodája és a Szerzetesi Köznevelési Csoport közös szervezésében - melynek a Sapientia Szerzetesi Hittudományi Főiskola adott otthont.
A műhelykonferencia témája az az Etikai kódex volt, amelyet két évvel ezelőtt, szerzetesi fenntartású köznevelési intézmények szakembereiből álló munkacsoport hozott létre. Céljuk az volt, hogy ez a szerzetesi fenntartású intézményeknek szóló etikai kódex segítse az intézményeket a közösségi értéktisztázás terén. Irányelvként szolgáljon és mintát nyújtson a magyarországi szerzetesrendek által fenntartott köznevelési intézmények számára ahhoz, hogy intézményi szintű etikai kódexüket és eljárásrendjüket elkészítsék, és annak segítségével biztosítsák működésük etikai helyénvalóságát. Ezenkívül irány- és útmutató legyen a katolikus intézmények pedagógusai és dolgozói számára. Szeretnék, hogy az intézmények e dokumentum szerkezetéhez és szelleméhez igazodva alkossák meg belső szabályzatukat az intézmény védőszentjének vagy a fenntartó szerzetesrend lelkiségének, karizmáinak sajátos vonásaira való tekintettel, a helyi sajátosságok figyelembevételével.
Magyarországon 27 szerzetesrend tart fenn közoktatási intézményt, melyből 21 fenntartó képviseltette magát 33 személlyel a műhelykonferencián. Ternyák Csaba egri érsek fontosnak tartotta, hogy egyházmegyéje Katolikus Iskolai Főhatósága Oktatási Osztályának vezetője is részt vegyen a konferencián.
Az intézmények képviselőinek bemutatkozása után a kódexet megalkotó munkacsoport két tagja - Dobszay Ambrus és Rubovszky Rita - ismertette az Etikai kódex létrejöttének folyamatát. Hangsúlyozták, hogy ez egy munkadokumentum, és nyitottak a megalapozott módosító javaslatokra, ezért is gyűltek ma össze. Ezek után értelmező kérdéseket tettek fel a jelen lévő intézményvezetők, pedagógusok.
A délelőtt folyamán műhelymunkában dolgoztak a résztvevők hat témában, amelyek eredményeit összegezték és a továbbiakban majd összedolgozzák. Októberben újra összeül a kidolgozó munkacsoport és végleges formába öntik az Etikai kódexet, amely az intézményfenntartók rendelkezésére lesz bocsátva, és ők adják tovább a saját fenntartásukban működő intézményeiknek.
Délután Labancz Zsolt SchP a Szerzetesi Köznevelési Csoportot mutatta be, mint a motorját a szerzetesi fenntartású köznevelési intézmények együttműködésének. Ezután több kérdésben járták körül, hogy milyen együttműködésekre lenne még igény, és mik legyenek a következő lépések.
A szerzetesi fenntartású iskolák hatalmas tudással és tapasztalattal rendelkeznek, egyaránt a hagyomány és innováció területén, amit érdemes lenne közkinccsé tenni az egész magyar oktatási szektorban.
Szerzeteselöljárók Irodája