A nap megnyitásaként Zsódi Viktor piarista tartományfőnök, a köznevelési fórum vezetője köszöntötte a résztvevőket. Ferenc pápa útmutatását idézte fel, aki a globális nevelési egyezményben arról beszél, hogy nagyon fontos párbeszédben lennünk a közélet szereplőivel. Éppen ezért fontos a Szerzetesi Köznevelési Fórumot is a szinodalitás, a párbeszéd helyévé tenni.
A nap első programjaként éppen ezért A nevelés értéke címmel pódiumbeszélgetésre került sor Dr. Balatoni Katalin köznevelési helyettes államtitkár és Hardi Titusz bencés szerzetes részvételével. A beszélgetést Rubovszky Rita, a Ciszterci Iskolai Főhatóság főigazgatója vezette.
A szakemberek megosztották gondolataikat többek között arról, hogy miként lehet a pedagógus pályát újra vonzóvá tenni. Egyetértettek abban, hogy nagyon tudatosan kell belülről is dolgozni ezen.
Beszélgettek a digitális eszközök és technológiák használatáról és a személyes interakció nélkülözhetetlenségéről, a tanárok fejlesztéséről, a siker mérésének szempontjairól, összetevőiről, a különböző mérési rendszerekről és egyéb, a pedagógusok munka során ma egyre gyakrabban megjelenő kihívásokról. Szó esett arról is, hogy milyen szülői elvárások fogalmazódnak meg napjainkban, és mennyire együttműködő a család az iskolában történő neveléssel. Több kérdés kapcsán is megerősítették, hogy a közösségek megtartó, támogató ereje kulcsfontosságú az iskolai nevelés színterein.
Ezt követően Kiss-Kozma Georgina, az MCC Ifjúságkutató Intézet munkatársa bemutatta az Ifjúság’23 – Jelentés az ifjúságügyről című kutatás legfontosabb eredményeit. Ismertette a népszámlálásra vonatkozó eredményeket, demográfiai változásokat, a fiatalokat támogató intézkedéseket. Ehhez kapcsolódott Pöltl Ákos kutató, aki Digitális önvédelem címmel a fiatalokat érintő, egészségkárosító következményekkel is járó digitális térben való létezésről osztotta meg tapasztalatait.
Pólya Viktor, a Magyar Ciszterci Diákszövetség elnöke részletesen bemutatta az öregdiákokat összefogó szervezetük történetét és mesélt a stratégiaalkotási folyamatukról, amely során a megújult társadalmi helyzetre és a megújuló iskolai viszonyokra is reagálni akarnak. Több jógyakorlatukat bemutatta, amelyek közül kiemelkedik a most következő hétvégén Székesfehérváron megrendezésre kerülő „Ciszterencia” programsorozat.
A Szerzetesi Köznevelési Fórum felkérésére az Egyházi fejlesztőkkel együttműködésben közös gondolkodás kezdődik el az iskolai lelkigyakorlatok kapcsán, amelynek célja, hogy segítséget nyújtsunk azon pedagógusok számára, akik hittanárként vagy osztályfőnökként felelősek lehetnek a diákcsoportok lelki programjaiért.
Bemutatásra került a közösségi szolgálat tapasztalatcseréjéről szóló műhelykonferencia programja is, amely a szerzetesi iroda kezdeményezésére valósul meg 2024. március 22-én, pénteken 10.00-től. A találkozás alkalmat teremthet a közösségi szolgálattal kapcsolatban együttműködésre, jó gyakorlatok megosztására, tapasztalatcserére és partnerségre. A bevezető előadás során Bodó Márton összegzi a szerzetesrendi iskolákra vonatkozó IKSZ kutatás eredményeit.
A délután során Varga Koppány fejlesztő villantotta fel egy teremtésvédelemhez kapcsolódó applikáció lehetséges körvonalait, amelyről a visszajelzéseket is kért a fenntartói képviselőkön keresztül a diákság részéről.
Koblencz Attila, a Szalézi Intézmény Fenntartó pedagógiai igazgató nagy szeretettel hívta meg a Szerzetesi Köznevelési Fórum résztvevőit az őszi egyeztetésre, amely 2024. szeptember 18-án, szerdán lesz a budapesti Szalézi Oratóriumban. Az alkalmat Hardi Titusz OSB imája zárta.
Forrás és fotó: Piarista Rend Magyar Tartománya/piarista.hu