„Keresztény iskolaként évente több alkalommal is szervezünk lelkinapot az egész diákközösség számára, hogy ezzel lehetőséget teremtsünk számukra a lelkiekben való növekedésre, a találkozásra Istennel, illetve ennek a találkozásnak felismerésére. A miskolci Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégiumban az ilyen félnapos, kiscsoportos, de mégis az egész iskolával közös, szimbólumokra és kézzelfoghatóságra épülő, kortárs diákok vezette lelkinapoknak több mint tíz éves a hagyománya. Számtalan anyag és tapasztalat gyűlt össze az iskolalelkészségen ennyi idő alatt. Most ezekből szedtünk össze egy csokrot, amiben konkrét lelkinapok programjai, az elméleti háttér és a praktikus ötletek is szerepelnek. Kiadványunkkal szeretnénk kézzelfogható segítséget nyújtani iskolai lelkinapok szervezésében és bátorítani a megosztott tartalmak saját lehetőségekre és szükségletekre alakításában.”
„A kiadvány központi magja a harmadik fejezet, amiben hat kipróbált, megvalósított lelkinap teljes programját osztjuk meg. Ezek változatos témákban, eltérő liturgikus időszakokhoz és eltérő korosztályoknak szóló lelkinap-programok. A leírások minden szükséges előkészítés leírását tartalmazzák és úgy készítettük el őket, hogy a csoportvezetők megfelelő felkészítése után már csak le kell fénymásolni a nekik szánt oldalakat és kezdődhet az iskolai kiscsoportos lelkinap. A szövegekbe még tippeket és tanácsokat is illesztettünk, amelyek a csoportvezetőket segíthetik, hogy magabiztosan és örömmel vezessék a csoportjukat.
A lelkinapjaink sajátos stílusának alapjait a konkrét programok előtt, a második fejezetben osztjuk meg. Írunk a pozitív emberképünkről, az együttműködés csodájáról, a csendre nevelés lehetőségéről, az alkotás és szimbólumok központi szerepéről, a kortárs kiscsoportvezetők képzéséről és a megosztások hasznáról. Reméljük, hogy ezek az alapgondolatok segítenek a konkrét programok átvételén túl a szemlélet, a stílus megismerésében.
Azoknak készítettük el a negyedik fejezetet, akik szeretnének a mi tapasztalataink alapján saját maguk is hasonló lelkinapokat szervezni helyi igényekhez és viszonyokhoz igazítva. A korábban már megismert Lelkinap az útról anyagához fűzünk ebben a részben rengeteg kommentárt, javaslatot és háttérinformációt. Ebben a fejezetben benne van mindaz a tapasztalati tudás, ami az évek során összegyűlt a miskolci iskolalelkészségen: mire kell, mire érdemes figyelni, miért pont egyik vagy másik játékot használjuk, miért ez a programok sorrendje, mik egy kézműves rész buktatói, hogyan segítsük a csoportvezetőket imát vezetni, hogyan alkalmazható a program más fizikai körülmények között, hogyan bánjunk az idővel stb.
A kiscsoportos programok a lelkinapjaink központi részét képezik, ezért egy külön mellékletbe („Hogyan vezess kiscsoportot?”) gyűjtöttük össze mindazt a tudnivalót, gondolatot és ötletet, amit a csoportvezetőknek érdemes átadni, elsősorban személyesen megélt tapasztalatok útján, másodsorban így írásban is.”
A kiadványról:
Elek László SJ
Ugye lángolt a szívünk!? - Gyakorlati kézikönyv szentignáci szellemiségű kiscsoportos iskolai lelkinapok szervezéséhez
Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya, Ignáci Pedagógiai Műhely, 2020
A kiadvány elérhető a jezsuita gimnázium iskolalelkészségén. Érdeklődni az elek.laszlo@jezsu.hu címen lehet.
„Kívánjuk, hogy kiadványunk használata hozzon sok gyümölcsöt, segítse diákjainkat és munkatársainkat Isten felé. Az Úr elszórta a magvakat és mi vagyunk, akik öntözgetjük és kapálgatjuk a kikelő kis növényeket. Fontos misszió ez és nagy felelősség. Közben viszont fel is lélegezhetünk: a növekedést már nem mi adjuk, ahogy a gyümölcs is rajtunk túlmutató nagy ajándék. Kívánjuk, hogy mindannyian tudjuk Istenre bízni lelkinapjainkat, diákjainkat, önmagunkat!”
Forrás és fotó: Elek László SJ