Újra találkoztak az ápolásvezetők

Budapest
Második találkozójukat tartották a szerzetesi fenntartású szociális intézmények ápolásvezetői és vezető ápolói, a szerzetesi iroda szervezésében. 2022. október 12-én az iroda tárgyalójában került sor a rendezvényre.

 

Formanek Tamás - a program szervezője - köszöntötte az ország egész területéről érkező résztvevőket és elmondta, hogy talán kicsit rendhagyó módon, az ápolásvezetők összetett feladatainak egy ritkábban érintett, kevésbé hangsúlyozott területével szeretne foglalkozni a mai napon. Ápolásvezetőként vezetők vagytok – mondta, és ebben szeretnénk nektek segítséget nyújtani. Kollégák vannak rátok bízva és tudjuk, hogy sokszor nehezebb feladat a munka megszervezése és vezetése, mint odaállni és megcsinálni egyedül az adott feladatot. Szakápolók, diplomás ápolók vagytok, egészségügyi végzettséggel, azt vállaltátok, és hivatásotok is az, hogy embereket gyógyítsatok, ápoljatok. Sokatokból a körülmények csináltak vezetőt, és tudjuk, hogy kevés segítséget kaptok ahhoz, hogy ezt hogyan kéne csinálni. Különösen összetett a helyzet, mert a terep, nem a megszokott egészségügy, hanem egy idős otthon vagy otthonközeli ellátás. Idősotthoni keretek között, gondozókkal, ápolókkal, szociális és mentálhigiénés szakemberekkel is együtt kell dolgozni.

A folytatásban a szakmai feladatok ellátása, szervezési nehézségek megvitatása helyett más munkafókusszal dolgoztunk Szögeczki József intézményvezető kollégámmal, aki trénerként és szupervizorként volt jelen a nap során.

A vezetői szerepekkel, megélésekkel, észlelt vezetői problémákkal, személyes vezetői mentálhigiénés témafókuszokkal egyéni, kiscsoportos, nagycsoportos munkaformák segítségével haladtunk. A csoport tagjai rendkívül motiváltak voltak nehézségeik azonosítása és megvitatása terén. A találkozón az is megfogalmazódott, hogy a vezető ápolók csoportja szívesen dolgozna tovább negyedéves találkozási gyakorisággal, nyitott csoport munkaformában, konkrét egyéni témafókuszok feldolgozása mentén.

A szociális intézményekben dolgozók, vezetők munkahelyi terhei is jelentősen megnőttek az elmúlt pár évben. Ezek okai: mennyiségi és minőségi munkaerőhiány, főként a gondozó, ápoló munkakörök esetén; a szakmai munka során felhasznált anyagok, készítmények (gyógyszerek, pelenka) árának drasztikus emelkedése; a COVID válság, a háború okozta infláció, majd energiaválság; a bérek reálértékének folyamatos esése; a munkatársak motivációjának csökkenése, a munkahelyi kiégés kockázatának emelkedése; az egyházi fenntartók szerzetesi létszámának, gazdálkodási lehetőségeinek és hivatásküldetésének összehangolási nehézségei.

A jelenlegi, rendkívül összetett globális és nemzeti politikai, jogi, gazdasági, intézményfenntartói, üzemeltetői szinten is más problémákkal küzdő világban fel kell ismernünk a tapasztalt munkaerőnek, mint értéknek a jelentőségét. A globális, külső környezeti feltételeket adó folyamatokra vajmi kevés ráhatásunk van egy-egy szociális intézményben munkálkodó vezető ápolóként vagy intézményvezetőként. Az azonban nem kérdés, hogy kollégáink és magunk mentálhigiénés állapotáért és karbantartásáért személyesen is felelősek vagyunk.

Egyházban élő intézményként, közösségként a karbantartás számos lehetősége rendelkezésünkre állhat. Lelkigyakorlatok, lelki vezető segítségének kérése, szupervízió, coaching igénybevétele, intervíziós csoport indítása.

A műhelynap végén látszott a jelenlévők arcán, amit szóban is elmondtak, hogy a számukra újszerű és kicsit szokatlan megközelítés jó volt és örömmel vettek rajta részt.

Hívjuk és szívesen vesszük újabb vezető ápolók csatlakozását.

 

Szerzők: Szögeczki József, Formanek Tamás

Fotó: Formanek Tamás

 

 

 

Magyarországi Szerzeteselöljárók Konferenciáinak Irodája

1052 Budapest, Piarista köz 1.

adószám: 19050333-1-41

(Bejárat a Piarista Gimnázium felől - Piarista utca 1., 5. emelet)

e-mail küldés

irodavezető: Knáb Judit CJ

titkár: Stomfai Zsófia

telefon: +36 20 423 8235

ügyeleti idő:
  hétfő: 9-13
  kedd: 12-16
  szerda: 12-16
  csütörtök: 9-13
  péntek: 9-13

kommunikációs munkatárs: Mészáros Anett

könyvelő: Sándor Krisztina

További munkatársak:

Goreczky Tamás – projekt koordinátor
Formanek Tamás – szociális intézményi tanácsadó
Dobszay Benedek OFM - EM szakmai vezető
dr. Kele Mária – EM projekt koordinátor
Stomfai Zsófia – EM képzési koordinátor
Pallaginé Cseri Sára – EM asszisztens
Füle Gábor – zarándoktábor projektvezető
Gáll Zsófia –  zarándoktábor szakmai vezető
Rezsabekné Ördög Szilvia – zarándoktábor asszisztens
Matolcsy János – tanácsadó

 

Az MSZKI tevékenységeinek támogatására adományozott pénzbeli segítséget hálás köszönettel fogadjuk.

Az adományt az MSZKI 10700598-71004781-51100005 számú, CIB Bank Zrt. pénzintézetnél vezetett számlájára tudják utalni. (SWIFT: CIBHHUHB , IBAN: HU72 1070 0598 7100 4781 5110 0005)

A közlemény rovatban kérjük, tüntesse fel, hogy az MSZKI mely tevékenységét szeretné támogatni. (MSZKI munkája, Emberi Méltóság Stratégia, Zarándoktábor, Történeti kutatás, Szociális ellátás koordinációja)

Tájékoztatjuk, hogy az MSZKI nem minősül közhasznú szervezetnek, és az adományról belső egyházjogi személyként tudunk igazolást kiállítani.

Magyarországi Szerzeteselöljárók Konferenciái:

 

Magyarországi Rendfőnöknők Konferenciája (MRK)

elnöke: dr. Németh Emma SSS

1052 Budapest, Piarista köz 1.

adószám: 18064890-1-41

 

Férfi Szerzeteselöljárók Konferenciája (FSZK)

elnöke: Zsódi Viktor SP

1052 Budapest, Piarista köz 1.

adószám: 18849192-1-41